KEHONRAKENNUS

Sarjat Suomessa

Miehet yleinen sarja
Miesten sarjoissa on neljä (4) painoluokkaa.

-alle ja tasan 70kg
-alle ja tasan 80 kg
-alle ja tasan 90 kg
-yli 90 kg

Masters -kilpailijat
Kehonrakentaja saa kilpailla masters -sarjassa sinä vuonna, jolloin hän täyttää 40- tai 50 vuotta.
Masters -kilpailijoiden on todistettava punnituksessa ikänsä virallisista papereista (passi, ajokortti, henkilöllisyystodistus). Päätuomari tarkistaa kilpailijoiden iät virallisista papereista.
Masters 40-vuotiaiden painoluokat ovat:
– alle ja tasan 80 kg
– alle ja tasan 90 kg

– yli 90 kg

Masters 50-vuotiaiden luokassa on yksi painoluokka.

Naiset

Yksi avoin sarja

Kilpailuoikeus

Suomen kehonrakennusliiton kilpailuissa saa kilpailla kaikkien liittojen kilpailijat, kunhan kilpailulisenssi on kehonrakennusliitolle maksettu. Liiton lisenssin lunastaneet kilpailijat saavat vapaasti kilpailla sopiviksi katsomissaan kansallisissa tai kansainvälisissä kilpailuissa, ilman pelkoa kilpailukiellosta tai muusta sanktiosta.

Kehonrakennuksen SM-kilpailuun saavat osallistua kaikki suomen kansalaiset sekä Suomessa asuvat henkilöt, joilla on Suomen sosiaaliturvatunnus.

Kilpailijat kilpailevat ilman sitoutumista mihinkään tiimiin tai seuraan, eivätkä sellaisia kilpailussa edusta. Määräaikaan mennessä maksettu kilpailulisenssi vaaditaan kilpailuun osallistumiseen.

Värit
Pikavärien käyttö kilpailussa on kielletty. Pikaväreillä tarkoitetaan värejä, jotka ovat iholle juuri ennen kilpailua levitettäviä aineita, jotka lähtevät pyyhkäisyllä pois iholta. Näitä värejä ovat mm. DreamTan. Myös kilpailuvärien levittäminen kilpailupaikalla sen lämmittely- tai muissa tiloissa on kielletty.
Mikäli kilpailija käyttää pikavärejä, päätuomari voi sulkea kilpailijan ulos kilpailusta tai jos värit alkavat valua häiritsevästi, kilpailijan sijoitusta voidaan pudottaa 1-3 sijalla.
Jos kilpailija sotkee kilpailupaikkaa väreillä, hän joutuu vastuuseen aiheuttamista vahingoista ja niiden siivoamisista tai korjaamisista.
Poseerausöljyä voidaan käyttää, mutta päätuomari voi poistaa kilpailijan pyyhkimään pois öljyä kesken kilpailun, jos öljyä on liian paljon iholla tai se valuu häiritsevästi.

Poseerausasu

Miesten poseerausasun väri ja kangas on kilpailijan vapaasti valittavissa. Poseerausasun tulee kuitenkin olla puhdas ,läpikuultamaton, yksivärinen ja hyvän maun mukainen. Housujen pitää peittää vähintään 1/2 pakaroista ja etuosa kokonaan. Housujen sivuosan tulee olla vähintään 1 cm leveä. Kaikenlaisten toppausten käyttö on kielletty. Housuja ei saa koristella mitenkään.

Naisten poseerausasu pitää olla kaksiosainen. Poseerausasun väri, kangas ja tyyli on kilpailijan vapaasti valittavissa. Naisten poseerausasussa saa olla koristeita tai kuvioita. Poseerausasun pitää olla hyvän maun mukainen. Housujen pitää peittää vähintään 1/2 pakaroista ja etuosa kokonaan.

Lavaesiintyminen

Seuraavat seikat ovat ehdottomasti kiellettyjä lavaesiintymisessä:
a) Kilpailijat eivät saa käyttää lavalla kenkiä, silmälaseja, päähuiveja, nilkka- tai rannekoruja, korvarenkaita, peruukkia tai muita kehoa kohentavia lisäkkeitä. Kilpailija ei myöskään saa syödä lavalla eikä jauhaa purukumia. Korujen käyttö on kielletty lukuun ottamatta vihkisormusta.
b) Lisävälineiden käyttö on ehdottomasti kielletty kilpailun aikana (esim. hattu, aurinkolasit…)
c) Liiasta öljystä voidaan rangaista laskemalla sijoitusta .

Poseerausasennot

Yleistä
Kilpailijaa arvostellessaan tuomarin pitää tarkastella kilpailijaa rutiinilla, joka mahdollistaa kilpailijan fysiikan arvostelun kokonaisuutena. Pakollisten asentojen vertailussa tuomarin täytyy ensin tarkkailla päälihasryhmiä, joita poseerauksessa esitellään. Tuomarin pitää katsoa kilpailijan fysiikkaa kokonaisuudessaan, aloittaen päästä alaspäin. Tuomari ottaa arvostelussaan huomioon ensivaikutelman, lihaksien koon ja niiden paksuuden, lihasten tasasuhtaisen kehityksen, lihaserottuvuuden ja fysiikan rasvattomuuden. Tarkastellessaan kilpailijan fysiikkaa päästä alaspäin, tuomarin on tarkkailtava kilpailijan kaulaa, hartioita, rintaa, käsien lihaksia, olkapäiden ja rinnan yhtymäkohtaa, vatsalihaksia, vyötäröä, jalkoja, pohkeita ja jalkateriä. Samaan tapaan tuomari tekee myös havaintoja kilpailijan tehdessä selkäposeerauksia; ylä- ja alaepäkäslihakset, teres- ja infraspinatus -lihakset, pitkät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja reiden takaosan lihakset, pohkeet ja jalkaterät. Yksityiskohtaiset huomiot pitää tehdä vertailuiden aikana, kuitenkin pitäen mielessä kilpailijan kokonaisvaikutelman ja tasasuhtaisuuden. Pakollisten asentojen vertailut ovat hyvin tärkeä osa kilpailua, jossa tuomarien on tehtävä päätös kilpailijoiden paremmuudesta, koskien lihasmassaa, tasasuhtaista kehitystä, lihasten paksuutta ja niiden erottuvuutta.

Neljäsosakäännökset

1. Anatominen näkymä edestä

2. Anatominen näkymä vasemmalta

3. Anatominen näkymä takaa

4. Anatominen näkymä oikealta

Pakolliset asennot

1. Tuplahauikset edestä
Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, jalat eteenpäin suunnattuina, toinen jalka noin 40-50 cm sivulla. Kilpailija nostaa molemmat kätensä olkapäiden tasolle ja koukistaa käsiään kyynärvarsista ja ranteista. Näin hauikset ja kyynärvarret jännittyvät. Ne ovat päähuomion kohteena tässä poseerauksessa. Sormet ovat pidettävä kiinni nyrkissä poseerauksen aikana. Kilpailijan on myös jännitettävä kaikkia muitakin esilläolevia lihasryhmiä, kuten reisiä, selkä- ja rintalihaksia. Tuomari katsoo, että kilpailijalla on täyteläisen näköiset hauikset ja tekee huomioita, jos kilpailijalla on hauisten ja kyynärvarsilihasten välissä tyhjää johtuen lihasten kiinnityskohdista. Tuomari tarkkailee lihasryhmien kokoa ja erottuvuutta, ja hakee täyteläisiä lihasten muotoja. Liittymäkohtia. Tuomari kiinnittää huomion myös kilpailijan fysiikan kokonaisbalanssiin, lihasmassaan, rakenteeseen ja lihasten erottuvuuteen.

2. Leveä selkä edestä
Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, jalat samassa linjassa noin 15 cm haara-asennossa. Kilpailija vie kyynärpäät ulos sivuille, asettaa sormet kylkiinsä tai vyötärölleen ja levittää selkälihaksensa. Samanaikaisesti kilpailija yrittää jännittää niin montaa lihasryhmää, jotka näkyvät etuposeerauksessa, kuin vain on mahdollista. Kilpailija ei saa pitää kiinni housuistaan, nostaakseen housuja ja näyttääkseen etureisien yläosia pidemmältä tällä tavoin. Tuomaristo tarkastelee kilpailijan selän leveyttä ja onko kilpailijalla hyvä v-muoto yläkehossaan. Tuomaristo laittaa myös merkille kilpailijan muut lihasryhmät, jotka näkyvät tässä poseerauksessa.

3. Rintaposeeraus sivulta
Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta. Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ja taittaa etummaisen käden koukkuun, ottaen takimmaisella kädellä kiinni etummaisen käden ranteesta, puristaen molempia käsiä yhteen, nostaen rintakehää ylös ja saaden näin rintalihakset jännittymään. Etummainen jalka pitää olla nostettuna ylös pohkeen varaan. Takimmainen jalka voi olla taivutettuna polvesta, koko jalkaterä lattiaa vasten. Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä myös reisihauiksiaan ja pohkeita. Tuomarit tarkastelevat rintalihasten massaa ja rintakehän laajuutta. Tuomarien arvostelussa tässä poseerauksessa ovat myös pohjelihas, hauis ja reisihauis, joista tuomarit tekevät arvionsa kilpailijan sivuprofiilista.

4. Ojentaja sivulta
Kilpailija voi valita tässä poseerauksessa sen sivun, joka hänestä tuntuu tai näyttää paremmalta. Kilpailija seisoo sivuttain tuomaristoon nähden ja vie etummaisen käden suoraksi sivulle, ottaen selän takaa toisella kädellä kiinni etummaisen käden ranteesta tai kyynärvarresta, puristaen molempia käsiä yhteen ojentajaa jännittäen, nostaen rintakehää ylös ja jännittäen kylki- ja vatsalihakset. Tuomareista katsottuna etumainen jalka on koukistettuna polvesta ja koko jalkaterä on lattiaa vasten ja takimmainen jalka on koukistettuna polvesta siten, että paino on varpailla. Tässä poseerauksessa kilpailijan on jännitettävä myös reisihauiksiaan ja pohkeita. Tuomarit tarkastelevat ensisijaisesti kilpailijan ojentajalihaksia ja arvostelevat myös kilpailijan jokaisen näkyvän lihasryhmän aloittaen päästä alaspäin.

5. Tuplahauikset takaa
Kilpailija seisoo selkä tuomaristoon päin, koukistaa kätensä samalla tavalla kuin tuplahauis edestä poseerauksessa ja asettaa toisen jalkansa taakse varpaiden varaan, näyttääkseen pohjelihaksen. Kilpailija jännittää myös olkapäät, kaikki selkälihaksensa, reisihauikset ja pohkeet. Tuomari tarkistaa ensin kilpailijan käsilihasten kehityksen ja sitten aloittaa tarkastelun päästä alaspäin; niska, olkapäät, hauikset, ojentajat, kyynärvarret, epäkäslihakset, teres- ja infraspinatus -lihakset, keskiselän paksut selkälihakset, kylkilihakset, leveät selkälihakset, pakarat, reisihauikset ja pohkeet. Tämä poseeraus auttaa ehkä eniten tuomareita arvioimaan kilpailijan laadukkuutta lihasten paksuudessa, erottuvuudessa ja kokonaistasapainossa.

6. Leveä selkä takaa
Kilpailija seisoo selkä tuomaristoon päin ja asettaa toisen jalkansa taakse varpaiden varaan, näyttääkseen pohjelihaksen. Kilpailija vie kyynärpäät ulos sivuille, asettaa sormensa kylkiinsä tai vyötärölleen ja levittää selkälihaksensa. Samanaikaisesti kilpailija yrittää jännittää niin monia lihasryhmiä, jotka näkyvät takaposeerauksessa kuin vain on mahdollista. Kilpailija ei saa pitää kiinni housuistaan, nostaakseen housua ja esitelläkseen pakaralihaksia tällä tavoin.

7. Vatsalihakset ja reisi
Kilpailija seisoo tuomaristoon päin, nostaa molemmat kädet pään taakse ja puristaa vatsalihaksiaan yhteen. Toinen reisi pitää olla suoraan edessä ja molemmat reidet pitää olla jännitetyt. Kilpailija jännittää vatsalihaksia puristaen niitä yhteen ja nojaa hieman eteenpäin. Tuomarit tarkastelevat tässä poseerauksessa ensisijaisesti vatsa- ja kylkilihaksia ja myös reiden etuosien lihaserottuvuutta.

Alkukilpailun arvostelu
Alkukilpailun tuomaroinissa on tärkeintä kilpailijan antama yleiskuva. Tuomarin pitää suosia kilpailijaa, jolla on harmoninen ja klassinen fysiikka. Tuomarin pitää myös katsoa kilpailijan kokonaisuutta, anatomista rakennetta (mukaan lukien leveät hartiat, korkea ja paksu rintakehä, oikeanlaiset mutkat selkärangassa, raajojen ja keskivartalon sopusuhtaisuus toisiinsa nähden, jalkojen ja säärien suoruus). Tuomarin pitää kiinnittää huomiota myös kilpailijan ihoon, onko siinä arpia, tatuointeja, aknea, läikkiä, joita pidetään virheinä kehoa arvosteltaessa, kuten myös siististi kammattuihin hiuksiin, hyvän mallisiin jalkateriin. Jos tuomarilla on vaikeaa päättää kilpailijoiden paremmuudesta, voidaan edellä mainittuja seikkoja käyttää arvostelussa tekemään eroa kahden tasavertaisen kilpailijan arvioinnissa.
Päätuomari voi ilmoittaa tuomaristolle kilpailijan sijoitusten laskemisesta 1-3 sijaa, jos hänen fysiikkansa ei täytä sääntöjä ja sen lajikriteerejä (mm. gynekomastia miehillä, injektioilla turvotetut oudonmalliset lihakset, napatyrät, hallitsematon vatsan seutu, tatuoinnit jotka peittävät kilpailijan kehoa siten ettei hänen fysiikkaansa voida arvostella normaalisti tatuointien takia).

Esikarsinta kilpailuun
Esikarsinta pidetään, kun kilpailijoita on yli 15 samassa sarjassa.

Esikarsinta etenee seuraavalla tavalla:
1. Koko sarja tuodaan lavalle numerojärjestyksessä yhteen riviin.

2. Koko rivillä teetetään neljäsosakäännökset oikeaan.
3. Rivi jaetaan kahteen yhtä suureen ryhmään ja sijoitetaan niin, että toinen ryhmä on vasemmalla puolella lavaa ja toinen oikealla. Lavan keskiosa jätetään tyhjäksi vertailuja varten.
4. Kilpailijat tuodaan lavan keskiosaan korkeintaan viiden kilpailijan ryhmissä ja heidät ohjataan tekemään neljä pakollista poseerausta;

1) tuplahauikset edestä

3) rinta sivulta

5) tuplahauikset takaa

7) vatsa ja reisi

5. Kun vertailut on tehty, koko sarja laitetaan yhteen riviin numerojärjestyksessä ennen kuin kilpailijat poistuvat lavalta.

Esikarsinnan tuomarointi
Esikarsinnan tuomarointi tapahtuu seuraavasti:
1. Jos kilpailijoita on yli 21, tuomarit merkitsevät lomakkeisiin “x”:n niiden kilpailijoiden kohdalle, jotka kuuluvat tuomarin mielestä 15. parhaan kilpailijan joukkoon.
2. Jos kilpailijoita on 16-21, tuomarit eliminoivat lomakkeisiin 1-6 kilpailijan kohdalle ”x”:n, jotka eivät heidän mielestään kuulu 15. parhaan kilpailijan joukkoon.
3. Vain 15 kilpailijaa jatkavat kilpailua ensimmäisellä kierroksella.

Alkukilpailu – pakollisten asentojen vertailut

Alkukilpailun järjestys on seuraava:

1. Kaikki 15 alkukilpailuun selvinnyttä kilpailijaa pyydetään numerojärjestyksessä lavalle.

2. Kilpailijat kutsutaan yksitellen poseerausalueelle, jossa kilpailija suorittaa 30 sek aikana 4 valitsemaansa pakollista poseerausta ja palaa sen jälkeen takaisin lineup-riviin.

3. Koko rivillä teetetään neljäsosakäännökset oikeaan.
4. Kilpailijat tekevät numerojärjestyksessä viiden (5) kilpailijan ryhmissä seitsemän pakollista asentoa .
5. Tuomarit tekevät havaintonsa kilpailijoista yhden ryhmien kaikkien kilpailijoiden kesken ja antavat sen jälkeen vertailuehdotuksensa päätuomarille, joka laskee tuomareilta saadut vertailuehdotukset.
6. Viisi parasta (eniten ääniä saanutta) kilpailijaa pääsee ensimmäiseen varsinaiseen vertailuun, jossa tehdään seitsemän pakollista asentoa (miehille), jotka ovat:

1) Tuplahauikset edestä

2) Leveä selkä edestä

3) Rinta sivulta

4) Ojentaja sivulta

5) Tuplahauikset takaa

6)Leveä selkä takaa

7) Vatsalihakset ja reisi

7. Päätuomari voi päättää poistaako hän kilpailijat vertailun jälkeen lavalta, koska he ovat saaneet arvostelunsa tuomareilta.
8. Seuraavaan vertailuun otetaan tuomareilta toiseksi eniten sijoituksia tai vertailuehdotuksia saaneet kilpailijat, kuitenkin niin, että jos ensimmäisessä vertailussa on hajontaa viidenneksi eniten sijoituksia tai vertailuehdotuksia saaneen kilpailijan kanssa, voidaan hänet ottaa toiseen vertailuun mukaan.

Alkukilpailun pisteet (pakolliset asennot)
Alkukilpailun tuomariarvostelu tapahtuu seuraavasti:
1. Jokainen tuomari antaa kilpailijalle pisteen sijoituksen perusteella ja varmistaa, ettei kaksi kilpailijaa ole saanut samaa sijoituspistettä.
2. Seitsemällä tuomarilla ylin ja alin sijoituspiste otetaan pois varsinaisesta arvostelusta. Loput pisteet lasketaan yhteen ja ne muodostavat ensimmäisen kierroksen pisteet. Tasapistetilanteet ratkaistaan korkeimpien arvosteltujen pisteiden perusteella.
3. Kuusi parasta jatkaa finaaliin

Finaali
Vain kuusi parhainta kilpailijaa alkukilpailusta pääsevät finaalin.

Finaalin ensimmäisen kierroksen kulku (pakolliset asennot)
1. Ennen kuin kilpailijat tulevat lavalle tai heidän järjestäydyttyään lavalle, heidän kilpailunumero, nimi ja paikkakunta kuulutetaan.
2. Päätuomari ohjaa kilpailijoita tekemään yhdessä seitsemän (naisilla viisi) pakollista poseerausta lavalla.
3. Päätuomari voi tarvittaessa muuttaa kilpailijoiden paikkoja ja ottaa toisen vertailun, jos tilanne sen vaatii.
4. Kun kaikki kuusi finalistia ovat tehneet finaalin ensimmäisen kierroksen, kilpailu jatkuu posedownin jälkeen finaalin toisella kierroksella eli vapaaohjelmilla.

Pose down
Pakollisten asentojen jälkeen kaikki kuusi finalistia kutsutaan numerojärjestyksessä lavalle pose downiin yhteen riviin. Päätuomari antaa kilpailijoille 60 sekuntia aikaa ns. pose downiin. Pose downista ei anneta pisteitä.

Pakollisten asentojen tuomariarvostelu finaalissa
Finaalin ensimmäisellä kierroksella käytetään samoja kriteerejä tuomariarvostelussa kuin alkukilpailussa.

Finaalin ensimmäisen kierroksen pisteet (pakolliset asennot)
Alkukilpailun pisteet lasketaan vain sijoille 7-15. Kärkikuusikon pisteet nollataan alkukilpailun jälkeen ja pisteet tulevat finaalin ensimmäiseltä kierrokselta seuraavalla tavalla:
Tämä tulos kerrotaan kahdella. Kilpailija saa finaalin ensimmäisestä kierroksesta 2/3 finaalin pisteistä.

Finaalin toisen kierroksen kulku (vapaaohjelma)
1. Ennen kuin kilpailijat tulevat lavalle, heidän numero, nimi ja seura/tiimi kuulutetaan.
2. Kilpailijat esittävät musiikin mukaan tehdyn vapaaohjelmansa, jonka kesto on maksimissaan 60 sekuntia. Vapaaohjelmassa ei ole mitään pakollisia poseerauksia, vaan kilpailija voi tehdä niitä poseerausasentoja, jotka hänelle parhaiten sopivat.

Vapaaohjelman tuomariarvostelu finaalin toisella kierroksella
1. Kilpailijat esittävät oman vapaavalintaisen ohjelmansa musiikkiin sovitettuna. Tuomarit arvostelevat poseeraukset lihaksikkuuden, erottuvuuden, tyylin, persoonallisuuden, urheilullisen koordinaation ja yleisvaikutelman perustella. Tuomarit pistävät merkille myös ohjelman pehmeyden, taiteellisuuden ja koreografian. Mitään poseerausten lukumäärää vapaaohjelmassa ei ole. Kilpailijan pitää vain esittää kehonsa kaikki lihasryhmät tasapuolisesti ohjelmansa aikana.
2. Poseerausohjelmassa ei saa maata lattialla, esitellä pakaralihaksia pyllistämällä yleisöön päin tai nostamalla housuja sivuilta ylös leveä selkä edestä tai takaa poseerauksissa, jotta reisilihasten yläosat tai pakarat näkyisivät. Nämä poseeraukset ovat ehdottomasti kiellettyjä.
3. Lisävarusteiden (props) käyttö on kielletty.

Finaalin toisen kierroksen pisteet (vapaaohjelma)
Jokainen tuomari laittaa kilpailijat paremmuusjärjestykseen siten, ettei kaksi kilpailijaa saa samoja sijoituksia. Ylin ja alin piste eliminoidaan seitsemällä tuomarilla. Kilpailija saa finaalin toisesta kierroksesta 1/3 finaalin pisteistä.
Finaalin ensimmäisen kierroksen (pakolliset asennot) pisteet lasketaan yhteen finaalin toisen kierroksen (vapaaohjelma) pisteiden kanssa.

Tulosten julistaminen

Tulosten julistaminen tapahtuu seuraavalla tavalla:
a) Kilpailijat tuodaan numerojärjestyksessä riviin odottamaan tulosten julistamista.
b) Kilpailun juontaja tai päätuomari aloittaa tulosten julistamisen kuudennesta sijasta. Kuudenneksi sijoittuneelle kilpailijalle annetaan hänelle kuuluvat palkinnot ja seuraavaksi julistetaan kilpailussa viidenneksi tullut kilpailija, jolle myös annetaan hänelle kuuluvat palkinnot. Ja sitten neljänneksi, kolmanneksi ja toiseksi tulleet kilpailijat saavat kuulutuksen jälkeen omat palkintonsa. Kilpailun voittaja kuulutetaan viimeiseksi ja hän ottaa paikan lavan keskeltä. Kilpailijat asetetaan tulosten julkistamisen jälkeen riviin, jossa järjestys on seuraava: kuudes, neljäs, toinen, voittaja (keskellä), kolmas ja viides.

Tasapisteet
Kilpailijat, jotka ovat saaneet saman verran pisteitä, sijoitus ratkaistaan seuraavalla tavalla:
Jos kilpailijat ovat päätyneet tasapisteisiin alkukilpailussa, määräytyy heidän sijoitus seuraavasti: kilpailija, joka on saanut parempia yksittäisiä sijoituksia tuomareilta saa paremman sijoituksen alkukilpailussa. Jos pisteet ovat vielä silti tasan, ratkaisee kilpailijoiden sijoitus finaalissa.
Jos kilpailijat ovat päätyneet tasapisteisiin finaalissa, määräytyy heidän sijoitus seuraavasti: kilpailija, joka on saanut finaalikierroksen ensimmäisellä kierroksella parempia yksittäisiä sijoituksia tuomareilta saa paremman sijoituksen finaalissa.

Kilpailijoiden rekisteröityminen
1. Kilpailuun rekisteröintiä ja punnitusta valvoo kilpailun päätuomari, joka myös pitää huolen, että kilpailijat suorittavat punnituksen ja pääsevät ilmoittamiinsa painoluokkiin.
2. Kaikki kilpailijat, riippumatta painoluokasta, tulevat rekisteröitymistilaisuuteen sovittuna ajankohtana, joka pidetään perjantaina ennen kilpailua. Rekisteröityminen suoritetaan jokaisessa sarjassa sovittuna ajankohtana huolimatta siitä, että jossain kilpailuissa joidenkin sarjojen kilpailu voi alkaa vasta sunnuntaina.
3. Kilpailija, joka myöhästyy rekisteröinnistä, suljetaan pois kilpailusta.
4. Kaikki kilpailijat käyvät punnituksen läpi kilpailuasuissaan. Punnitus toimii myös kilpailuasujen tarkastuksena, josta vastaa kilpailun päätuomari ja muut paikalla olevat tuomarit.
5. Jokaisella kilpailijalla on oltava mukana punnituksessa:
Henkilöllisyystodistus, passi tai ajokortti.
6. Kilpailija, joka ei pääse painoluokkaansa, saa 60 minuuttia aikaa pudottaa painoa. Mikäli kilpailija ei tule uusintapunnitukseen, hän ei saa kilpailla kilpailussa.
7. Kilpailija, joka on ilmoittautunut painoluokkaan voi kilpailla ylemmässä painoluokassa, mikäli painoa on enemmän kuin painoluokan raja. Kilpailija ei voi kilpailla alemmassa painoluokassa, jos hän on ilmoittautunut tai hänet on ilmoitettu ylempään painoluokkaan.
8. Tuomariston sihteeri ja/tai hänen apulaisensa kirjoittavat puhtaaksi kilpailijalistat ja ottavat niistä valokopiota päätuomarille, tuomaristolle, kilpailun järjestäjälle ja lehdistölle.
9. Päätuomari voi sulkea kilpailijan ulos kilpailusta rekisteröintitilaisuudessa, jos hänen fysiikkansa ei ole  sääntöjen perusteella ja lajikriteereiden mukaan luonnollinen tai siinä on selviä merkkejä lihasten muovaamisesta muilla kuin harjoittelun tuomilla tuloksilla.

10. Vapaa-ohjelma musiikki toimitetaan sähköisesti mp3 muodossa liiton sähköpostiin annettuun eräpäivään mennessä. Musiikkia EI oteta vastaan tämän päivämäärän jälkeen, ei poikkeuksia!

Kansainvälisten kilpailijoiden valinta

Edustusjoukkuesääntö valinta

Mikäli kilpailijoiden taso edellyttää, liitto lähettää parhaita kilpailijoita SM-kilpailuista kansainvälisiin kilpailuihin. Kilpailut joihin lähetetään sekä lähetettävät kilpailijat, päättää liiton hallitus. Valittujen kilpailijoiden matka- ja majoituskulut maksaa liitto.

Liitto pyrkii lähettämään mahdollisimman isot ja kilpailukykyiset joukkueet kansainvälisiin kilpailuihin.

800_8006.jpg
800_8008.jpg